Etänä toteutettava IT-tuki pitää huolen siitä, että pienten ja keskisuurten yritysten tietojärjestelmät toimivat poikkeusoloissa luotettavasti ja turvallisesti.

Poikkeustilan jatkuessa yhä useampi tekee töitään kotona. Ilmiö näkyy myös Elisan IT-tuessa: yrityksiltä tulevien yhteydenottojen määrä on yli neljänneksen tavallista suurempi.

”Syitä on kaksi. Etänä työskentelevien määrä on kasvanut, mikä jo itsessään kasvattaa IT-tuen tarvetta. Samalla moni pieni yritys on joutunut ottamaan digiloikan lähes yhdessä yössä ja ilman kunnon suunnitelmia”, Elisan liiketoimintapäällikkö Ville Miettinen kertoo.

IT-tuesta kysytään esimerkiksi sitä, miten mukana kulkevalta työkoneelta voi tulostaa kotiprintterillä, kun järjestelmänvalvojan valtuuksia ei ole, tai miten selvitä koneen jumittamisesta.

Etänä käyttöön otettava Oma IT muokkautuu yrityksen tarpeen mukaan

”Ennen on riittänyt, kun tuttu asentaja tulee käymään. Nyt toimistolla ei ole ketään, ja eristäytymisen vuoksi ketään ei haluta tavatakaan. Siksi koko IT:n hallinta on nyt kyettävä tekemään etänä”, Elisan pk-yritysasiakkaiden IT-palveluiden myynti- ja markkinointitoimenpiteistä vastaava johtaja Annamaija Pelkonen huomauttaa.

Keskisuurelle, noin 20-250 henkilön yritykselle, hyvä ratkaisu on Elisa Oma IT. Pilvipohjainen palvelu skaalautuu helposti yrityksen koon mukaan. Suppeimmillaan se merkitsee lähes vuorokauden ympäri puhelimeen vastaavaa käyttäjätukea ja laajimmillaan kokonaisvaltaista ICT-palvelua laitteineen, verkkoineen ja pilvipalveluineen.

Koronakriisin keskellä on tärkeää, että Elisa Oma IT -tukipalvelut voidaan asentaa ja ottaa käyttöön kokonaan myös etänä.

”Parasta on lähteä kevyesti liikkeelle ja ottaa käyttöön se, mitä tarvitaan kipeimmin siihen, että yrityksen IT toimii luotettavasti ja saa apua. Kun pahin kriisi hellittää, voidaan yhdessä ajan kanssa suunnitella, miten koko IT-infra kannattaa rakentaa ja toteuttaa”, Ville Miettinen opastaa.

Yritysguru auttaa pk-yrityksiä ja yksinyrittäjiä

Myös yksinyrittäjien ja pienten muutaman hengen firmojen tarpeet on poikkeusoloissa huomattu.

”Periaatteessa yrityksen koosta riippumatta asiakastukeen tulevat kysymykset ovat aika lailla samoja. Paljon kysytään tietoturvasta tai siitä, miten esimerkiksi jokin MS Office 365:n sovellus toimii”, Miettinen sanoo.

Jos ei tiedä tai osaa, on parasta kysyä ja toimia vasta sitten. Pienille yrityksille hyvä väylä hankkia IT-tukea on minuuttiveloitteinen Elisan Yritysguru-puhelinpalvelu.

”Yritysguru ei sido yrittäjää mihinkään, mutta sopii hyvin ongelmanratkaisuun. Tavallisesti asiat ratkeavat puhelimessa tai etähallinnan avulla alle 15 minuutissa. Erityisesti uusien laitteiden asentamisessa autetaan nyt paljon”, Miettinen kertoo.

Poikkeustila rakentaa pohjan huomiselle

Koronakriisi on opettanut pk-yrityksille kaksi asiaa. Alalla kuin alalla yritysten on viimeistään nyt siirryttävä verkkoon ja digitaalisen palvelun on myös toimittava. Tämä merkitsee sitä, että IT-tuki on opittava ajattelemaan entistä vahvemmin investointina kulun sijaan.

”Pienet yritykset ovat Suomen taloudelle tärkeitä, ja nyt ne joutuvat miettimään tärkeämpiä kysymyksiä, kuten uusia liiketoiminnan muotoja. Siksi meidän tehtävämme on tarjota toimivat IT-palvelut, jotta yrittäjän arki ei kulu tietotekniikan miettimisessä”, Elisan myyntijohtaja Noora Lainio sanoo.

Poikkeustila jatkunee vielä pitemmän aikaa. Lainion mielestä samalla katse on jo nyt hyvä kääntää tulevaisuuteen.

”Nyt tapahtunut nopea digiloikka ja lisääntynyt etätyön määrä eivät merkitse vain selviytymistä poikkeustilasta. Se on myös mahdollisuus yrityksille oppia uusia toimintatapoja ja luoda aiempaa toimivampaa työkulttuuria myös normaalioloja varten”, Lainio kertoo.

Siksi nyt on hyvä hetki hoitaa IT-toiminnot kuntoon.

Lue lisää etätyöskentelyvinkeistä https://yrityksille.elisa.fi/etatyo ja Elisan Oma IT -palvelusta https://yrityksille.elisa.fi/oma-it