Sammio
Haku
Kaupallinen yhteistyö

Tietoturva ratkaisi Savoxin IT-kumppanin

Kun erikoismarkkinalla asiakkaat vaativat astetta tiukempaa tietoturvaa, koskevat vaatimukset koko palveluketjua. Ulkoistettu IT tukee liiketoimintaa silloin, kun kumppaniin voi luottaa sataprosenttisesti.

Suomalainen Savox on raskaan sarjan viestintäjärjestelmiä valmistava yritys, jonka asiakkaisiin kuuluu niin Suomen kuin monien muidenkin maiden viranomaisia. Niche-markkinan asetelma on yhtiön arjen ja kaupantekoa tukevan IT-järjestelmän näkökulmasta äärimmäisen vaativa.

”Tietoturvavaatimukset tulevat asiakkailtamme, mutta samalla ne ovat myös hyvin korkealla omissa intresseissämme. Data ei saa valua väärään paikkaan”, Savoxin turvallisuudesta ja tietohallinnosta vastaava johtaja Henrik Aure tiivistää.

Yhtiön toiminta on sertifioitu kansallisen turvallisuuden auditointikriteeristö Katakrin mukaan.

”Sen äärimmäisen tiukassa auditoinnissa on kyse tila-, henkilö- ja tietoturvallisuudesta. Ne asiat joko ovat kunnossa tai eivät, mutta toisin kuin joissakin toisissa sertifikaateissa, välimalleja ei ole.”

Kumppanin osaaminen varmistaa tietoturvan

Viime keväänä Savox päätti hankkia koko IT:nsä palveluna Elisalta. Aure näkee, että strateginen näkemys on pidettävä omassa hanskassa, mutta muuten IT-järjestelmät kannattaa ulkoistaa kumppanille.

”IT ei ole meidän bisnestämme. Haluamme jättää sen niille, jotka sen hallitsevat ja keskittyä itse siihen, mitä me osaamme.”

Kilpailutuksessa Savoxille oli tärkeää kuulla selkeästi, mitä palveluun kuuluu ja miten hinnoittelu muodostuu. Läpinäkyvyyden ohessa tärkein kriteeri oli tietoturvan taso, sillä asiakkaiden vaatimukset ulottuvat myös Savoxin palveluketjuun. Elisalla oli jo ennestään kokemusta yhteistyöstä Suomen viranomaisten, valtionhallinnon ja huoltovarmuuskriittisten toimijoiden kanssa vaativia turvallisuustasoja ja tietoturvallisuusvaatimuksia sisältävistä projekteista.

”Luo turvallisuutta, kun on IT-kumppani, jonka ihmiset tietävät, mistä puhuvat ja osaavat selvittää asioita, jos jotakin tapahtuu. Pidämme IT:n seurantapalavereita tasaisin välein ja teemme yhdessä tiekarttaa siitä, minkälaisia asioita tulevaisuudessa kannattaisi huomioida.”

Tietoturva on osa kokonaisuutta henkilö- ja tilaturvallisuuden kanssa. Kuluvan vuoden aikana merkittäväksi turvallisuustekijäksi on noussut myös varmuus.

”Kun resursseja on riittävästi, esimerkiksi asioitamme hoitavan henkilön sairastuminen ei heikennä palveluamme. Varmuus korostuu erityisesti pandemian aikana”, Aure kertoo.

Elisan IT-tuki vastaa globaalisti 24/7

Savoxin 250 ihmisen henkilökunnasta suurin osa työskentelee Suomessa, loput USA:n ja Kiinan maakonttoreissa tai yksittäisinä edustajina muissa maissa. Elisan palvelusopimus pitää täysin huolen Suomen henkilökunnan koko IT-infrastruktuurista, mutta esimerkiksi USA:ssa ja Kiinassa tietokoneet ja puhelimet hankitaan paikallisesti.

”Elisan kautta kykenemme kuitenkin varustamaan laitteet etänä yhtenäisillä sovelluksilla. Yhdenmukaisuus on tärkeää turvallisuuden näkökulmasta.”

Tietoturvan ja luotettavuuden ohessa Aure näkee koko IT-kokonaisuuden hankkimisen ´yhdeltä luukulta´ ennen kaikkea kätevänä ja selkeänä. Nyt Savoxin käytössä on yksi ympäri vuorokauden toimiva palvelunumero. Työntekijät voivat soittaa siihen riippumatta siitä, koskeeko ongelma puhelinta, toimiston verkkoyhteyttä tai toimisto-ohjelmaa. Elisan asiantuntijat palvelevat USA:n väkeä Suomessa illalla, Kiinan toimistoa aamulla ja Suomea siinä välissä.

”On selkeää, kun yksi firma vastaa kokonaisuudesta, eikä palloa heitetä aina jollekin toiselle. Hajautetun vastuun ongelmana usein on se, että vastuuta ei ota kukaan”, Aure sanoo.

Lue lisää Elisan IT-palveluista.

Studiovieras

Studiovieraassa vierailevat eri toimialojen asiantuntijat.
Katso kaikki sisällöt »