Sammio
Haku
Kaupallinen yhteistyö

Tehokas kahvakuulatreeni aloittelijoille

Kahvakuulalla treenaaminen on helppoa ja tehokasta. Kahvakuulat on helppo ostaa myös kotiin, eikä ne vie paljoa tilaa.

Yksi suurimmista kahvakuulan eduista käsipainoihin verrattuna on, että et välttämättä tarvitse valtavaa valikoimaa painoja laadukkaan ja monipuolisen treenin suorittamiseen, eikä sinun tarvitse säätää levypainojen kanssa kesken harjoituksen. Yksi 16 kg kahvakuula miehille ja 8 kg kahvakuula naisille mahdollistaa tehokkaan treenin suorittamisen kotona.

Alla oleva kahvakuulatreeni on suunniteltu aloittelijoille suoritettavaksi käyttäen ainoastaan yhtä kahvakuulaa.

Kahvakuulat kaikkiin treeneihin löydät Gorillasports.fi verkkokaupan kattavasta valikoimasta. Saat kaikille kahvakuulille myös 2 vuoden takuun.

Tehokas kahvakuulatreeni aloittelijoille

Tällä kahvakuulatreeniohjelmalla kasvatat voimaa ja poltat rasvaa. Kehität myös liikkuvuuttasi ja tasapainoasi, jotka auttavat sinua myöhemmin tekemään vaativampia kahvakuulaliikkeitä.

Suorita kaikki liikesarjat peräjälkeen ilman taukoja. Kun olet suorittanut kaikki liikesarjat kertaalleen, pidä 1 – 2 minuutin tauko, ja toista liikesarjat vielä 2 kertaa. Muista teknisesti oikea suoritustapa, tingi mieluummin toistojen määrästä.

1. Kahvakuulakyykky

Ota kahvakuulasta kiinni molemmin käsin kahvan sivuosasta, ja pidä sitä lähellä rintaasi. Purista lapaluita yhteen ja hieman alas, jolloin rinta on auki.

Seiso hieman hartioita leveämmässä asennossa, ja mene kyykkyyn mahdollisimman alas, mutta niin ettei häntäluusi mene takapuolen alapuolelle. Pidä kyykyn aikana yläkroppa mahdollisimman suorana. Nouse kyykystä ylös, ja toista kyykky kahvakuulan kanssa yhteensä 10 kertaa.

2. Yhden käden soutu kahvakuulalla

Aseta kahvakuula lattialle oikean jalkasi viereen, mutta hieman sen etupuolelle. Taivuta jalkojasi hieman koukkuun, ja taivuta yläkroppaasi niin että se on noin 45 asteen kulmassa lattiaan nähden.

Ota kahvakuulan kahvasta kiinni, ja nosta se pystysuorasti kylkeäsi kohti, lähes kyljen korkeudelle. Laske kahvakuula hallitusti alas. Toista liike 8 kertaa, jonka jälkeen tee liike toiselle puolelle.

3. Yhden käden nosto kahvakuulalla

Seiso suorana, ja pidä kahvakuulaa yhdellä kädellä sen kahvasta kiinni. Pidä kahvakuulaa hartian korkeudella, niin että kahvakuula on kätesi ulkosyrjällä. Nosta kahvakuula ylös, niin että kätesi menee suoraksi ylös päin. Palauta kahvakuula rauhallisesti hartian korkeudelle, ja toista vielä 4 kertaa, jonka jälkeen voi vaihtaa puolta.

Pyri pitämään liikkeen aikana kehosi suorassa, älä taita eteen- tai taaksepäin. Voit hakea nostolle lisävoimaa ponnistamalla jaloilla hieman nostaessa.

4. Kahvakuulakeinu

Liike on lähes sama kuin selkälaitteella selkälihasten vahvistaminen. Ota kahvakuulasta molemmin käsin kiinni kahvan sivuosista, ja aseta se rintaasi kohden niin, että kahvakuulan pohja on alarintalihaksia vasten. Kahvakuulaa pidetään siis lähes “väärinpäin”.

Jousta polviasi hieman ja taivuta yläkroppaasi lattiaa kohden, niin että alimmassa vaiheessa se on lähes vaakasuorassa lattiaan nähden. Tuo tämän jälkeen ylävartalo taas pystyyn, ja jalat suoriksi. Toista liike 15 kertaa.

Vinkit kahvakuulan valintaan

Kahvakuulasta on hyvä saada tukeva ote, ettei se lipeä käsistä harjoitusten aikana. Useimmissa kahvakuulissa kahva on tarpeeksi suuri, mutta jos sinulla on isot kämmenet, valitse kahvakuula jossa on leveämpi kahva.

Muoviset kahvakuulat ovat hyvä valinta kotiin, mutta valurautaiset kahvakuulat ovat kestävämpiä paitsi materiaalinsa, myös valmistustapansa takia. Valurautainen kahvakuula valmistetaan useimmiten valulla, jolloin kahvakuulassa ei ole heikkoja saumoja tai hajoavia osia.

Joissain kahvakuulissa on pohjassa pehmuste, joka suojaa lattiaa kun kuula lasketaan sille. Jos pehmustetta tai “tassuja” ei ole, liikkeet kannattaa suorittaa jumppamaton päällä. Jumppamatto antaa myös paremman pidon liikkeiden tekemiseen.

Markkinointi & Mainonta Studiovieras

Katso kaikki sisällöt »