Sammio
Haku
Kaupallinen yhteistyö

”Enää en tee mitään kyseenalaistamatta” – tuore markkinointisuunnittelija kasvoi itsevarmaksi ammattilaiseksi

Koulutus teki markkinointisuunnittelija Nina Olkkosesta mustasukkaisen omaa työaikaansa kohtaan. Nyt hän käyttää sitä vain ja ainoastaan yrityksen tavoittelemien päämäärien saavuttamiseen.

– Käymäni markkinoinnin koulutus muutti työskentelyäni ennen kaikkea suunnitelmallisemmaksi, kertoo K-Auton Volkswagenin markkinointisuunnittelija Nina Olkkonen. Hän valmistui vastikään markkinointiviestinnän ammattilaisille suunnatusta liiketoiminnan erikoisammattitutkinnosta.

Muutoksen on huomannut myös Olkkosen esimies, Volkswagenin markkinointipäällikkö Jon Höckerstedt. Höckerstedt tietää, että paljon markkinoivassa isossa organisaatiossa työn ydin saattaa joskus unohtua markkinoinnin tekijöiltäkin.

– Markkinoija ei ole töissä pyörittämässä markkinointia vaan auttamassa organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa. Koulutuksen ansiosta Ninan ymmärrys tästä kokonaisuudesta on kehittynyt paljon, esimies kehuu.

Höckerstedt arvostaa esimiehenä myös sitä, että koulutuksen käytyään Olkkonen tekee aiempaa rohkeammin itsenäisiä päätöksiä sekä osaa perustella, mihin päätökset pohjautuvat ja mihin niillä tähdätään.

Uudet työtehtävät vaativat ajantasaista markkinointiosaamista

Tarve täydentää markkinointiosaamista heräsi, kun Nina Olkkonen eteni K-Autossa uusiin tehtäviin Volkswagenin markkinointisuunnittelijaksi. Olkkonen kaipasi erityisesti varmuutta media- ja mainostoimistoyhteistyöhön. Konkreettisia päivityksen paikkoja olivat markkinoinnin ja mainonnan terminologia ja digimarkkinointi.

– Nyt koulutuksen käytyäni puhun samaa kieltä ulkoisten kumppaniemme kanssa ja voin muutenkin olla varma siitä, että oma osaamiseni on ajan tasalla.

Olkkonen on huomannut, että markkinointityössä on pysyttävä kärryillä ajankohtaisista asioista ja ymmärrettävä oman vastuualueen lisäksi myös kollegoiden työtä.

– Tämä markkinointikoulutus laajensi osaamistani niin, että pystyn tarvittaessa jopa tuuraamaan työkavereita heidän tehtävissään.

Omat työtehtävät opiskelun keskiössä

Markkinointikoulutuksen tehtävät linkittyivät Nina Olkkosen omaan työhön Volkswagenilla. Opiskellessaan tutkintoa hän siis samalla teki töitä.

– Tekemieni näyttöjen ansiosta meillä on nyt esimerkiksi valmiit projektisuunnitelmat seuraavia automessuja varten, Olkkonen kertoo.

– Opiskeltavat asiat nojasivat suoraan aitoihin tilanteisiin. Tämä on ehdottomasti oikea tapa opiskella, Höckerstedt komppaa.

Työn ohella ehtii opiskella

Nina Olkkonen on huomannut, että työn ohella ehtii ja jaksaa opiskella.

– Mutta sitoutumista ja suunnitelmallisuutta se vaatii. Opiskelemiselle täytyy olla myös perheen tuki, muuten ei ole mitään, mistä ottaa tarvittava aika, hän vinkkaa.

Aikuisena opiskeleminen eroaa monella tavalla lapsena ja nuorena koulussa opiskelemisesta.

– Kaikki opiskelukaverit ovat motivoituneita ja ilmapiiri kannustava ja lämmin, joten kyllä työn ohella jaksaa opiskella.

Kannustava ilmapiiri motivoi valmistumaan

Markkinoinnin tutkinnosta Olkkosen mieleen jäi aivan erityisesti esiintymiskurssi. Monet jännittivät esiintymistä, mutta ryhmän jäsenet antoivat toisilleen niin kannustavaa palautetta, että kurssin jälkeen olo oli voimaantunut.

– Tunnelma kurssilla oli jotakin aivan ihmeellistä, hän kuvailee.

Olkkoselle oli tärkeää myös se, miten Rastor-instituutin henkilöstö tuki häntä opintojen aikana.

– Kun yksityiselämässä oli haasteita, sain tukea, ymmärrystä ja lisäaikaa tehtävien tekemiseen. Rastor-instituutilta saamani lämmin suhtautuminen auttoi viemään opinnot loppuun ajallaan.

Markkinointikoulutuksesta markkinointikoulutukseen

Olkkonen oli opiskellut vuosien varrella jo kolme tutkintoa Rastor-instituutin edeltäjällä Markkinointi-instituutilla, joten oli itsestään selvää, että hän hakeutuisi opiskelemaan Markkinointiviestintä – liiketoiminnan erikoisammattitutkinnon tuttuun paikkaan.

Uusi tutkinto on nyt takana, mutta osaamisensa kehittämistä hän ei ole lopettanut. Seuraavaksi Olkkonen aikoo käydä ammattiliittonsa tarjoamat viestinnän perusopinnot avoimessa yliopistossa. Niiden jälkeen hän on suunnitellut opiskelevansa Rastor-instituutin Digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelman.

– Miksi edes katsoisin muiden kouluttajien tarjontaa, kun olen ollut niin tyytyväinen Rastor-instituutissa käymiini koulutuksiin?

Rastor-instituutti kouluttaa markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset. Rastor-instituutti aloitti toimintansa tammikuussa 2020, kun Markkinointi-instituutti ja Rastor yhdistyivät.

Markkinointi & Mainonta Studiovieras

Katso kaikki sisällöt »